Hovoríte k online publiku alebo s online publikom?
Treba uznať, že webináre sú v dnešnej dobe veľmi dobrým nástrojom. Ak chcete priamo oznámiť komplikovanú informáciu, ťažko nájdete niečo lepšie ako kombináciu hlasovej a vizuálnej správy. Veľa štúdií preukázalo, že mozog poslucháčov spracováva informácie v závislosti na tom, či je stimulovaný vizuálne alebo sluchovo – webinár efektívnym spôsobom pokrýva oba tieto kanály, čo potenciálne vedie k väčšiemu zapamätanie informácie.
Webináre majú však jeden veľký problém. Prenos informácií je len jednosmerný (okrem časti, keď je možnosť klásť otázky), čo významne obmedzuje akúkoľvek zmysluplnú interakciu. Pokiaľ ide o učenie a rozvoj, najlepšie sa učíme tak, že niečo skúšame alebo robíme (“learning by doing”). Čím viac sme zapojení do procesu – interakcia je dialógom, nie monológom – tým lepšie sme schopní rozvíjať praktické zručnosti. A tu vzniká priestor pre virtuálne tréning.
V čom sú teda hlavné rozdiely?
V podstate ide o to, že webináre sú vytvorené pre odovzdávanie informácií, zatiaľ čo virtuálne tréningy sú vytvorené pre facilitácii rozvoja, učenie sa. Pozrime sa na hlavné rozdiely.
Webináre sú vhodné najmä pre:
Poskytnutie informácií o nových produktoch, ich parametroch a odlišnostiach, a pod.
Situácia, keď sú poslucháči pripravení počúvať – teda prijímať určité konkrétne fakty
Oslovenie širšieho publika
Virtuálne tréningy sú určené na:
Učenie, nácvik, tréning – tam, kde publikum / účastníci rozvoja potrebujú získať alebo zdokonaliť svoje vedomosti a zručnosti
Situácia, keď nejde len o to niečo vysvetliť, ale skôr poskytnúť príležitosť pre reflexiu, zdieľanie nápadov, kladenie otázok a nácvik
Situácia vyžadujúce aktívne dynamické zapojenie, opakovanú výmenu názorov a námetov pod.
Ktorú formu by som mal (a) používať?
Používajte obe formy – ale každý na iný účel. Aby ste správne zvolili, ktorú formu použijete, potrebujete si odpovedať na tieto otázky:
Čo je cieľom stretnutia? Pre koho je určené? Čo očakávam od účastníkov v priebehu stretnutia: majú najmä počúvať alebo sa majú niečo naučiť a zmeniť správanie?
Keď viete, čo sa snažíte dosiahnuť, môžete sa rozhodnúť, ktorá forma bude najvhodnejšia. Aj keď väčšina z nás dobre pozná webináre, so skutočným virtuálnym tréningom sa každý nestretol. Ak ich chcete úspešne viesť, je veľmi dôležité poznať špecifickú metodiku.
Podmienkou úspešného virtuálneho tréningu je:
Interaktívny dizajn
Prezentácie musia mať vysokú kvalitu, aby boli pútavé a vizuálne atraktívne. Musia ale najmä obsahovať rôzne typy aktivít podporujúce aktívne učenie
Pripravený facilitátor
Slovo facilitátor si síce v slovenčine už našlo svoje miesto, ale málokto pozná jeho presný význam (“niekto, kto uľahčuje, uľahčuje, zjednodušuje”). Facilitátor vie vytvoriť prostredie podporujúce dialóg a interakciu, s veľmi dobrými komunikačnými zručnosťami (najmä paraverbálnymi – vhodný tón, hlasitosť, tempo) a so skúsenosťami s vedením virtuálnej učebne.
Pripravení účastníci
Účastníci virtuálnych tréningov sa potrebujú byť pripravení učiť sa online, musia mať jasné očakávania od tejto interakcie a tiež mať základné zručnosti potrebné pre používanie technologickej platformy.
Aké výzvy a prekážky možno očakávať?
Ak nemáte nejakú nadprirodzenú schopnosť, pravdepodobne nedokážete čítať myšlienky účastníkov tréningov. Problém je, že pri virtuálnom tréningu môžete čítať reč tela len veľmi obmedzene. Preto je pre vás kľúčové vedieť, ako môže technologická platforma, ktorú pre virtuálne tréning používate, merať a podporovať zapojenie účastníkov. Väčšina platforiem má ikony ako súhlas / nesúhlas, prsty hore / dole, potlesk a zdvihnutou ruku pre položenie otázky. Každopádne – facilitátor by mal dobre vedieť, ako tieto nástroje fungujú a v praxi je bežne používať.
Príprava a nácvik pre vedenie tréningu na diaľku je obdobné ako nácvik pre prezentáciu alebo verejné vystúpenie: prejdite si priebeh tréningu krok po kroku. Rozprávanie do kamery a kladenie otázok neviditeľným účastníkom sa vám môže zdať hlúpe, ale je to jediný spôsob, ako sa priblížiť očakávanej realite.
Snažte sa poznať účastníkov
Komunikačné zvyklosti a očakávania sa v rôznych kultúrach a prostrediach veľmi líšia. To sa týka ako celkového tónu komunikácie (formálnosť, humor), tak aj úrovne interaktivity (ochota hovoriť a pýtať sa, odstup, rezervovanosť …). A ako pri každom dobrom tréningu – kľúčom k úspechu je prispôsobivosť. Aj keď vám dobrá platforma pre virtuálny tréning (alebo pre webinár) umožní efektívne zapojiť široké obecenstvo, ide len o komunikačný kanál. Dobrý tréning alebo komunikáciu vám nezabezpečí žiadna forma alebo platforma sama o sebe, ide o celkovú presvedčivosť a charizmu, perfektný scenár a detailne pripravený celý tréning.
Skúste sa vžiť do pozície vašich poslucháčov – čo by vás zaujímalo? Čo vás donúti premýšľať? Čo udrží vašu pozornosť a vtiahne vás? Váš tréning je možno virtuálne, ale vaši poslucháči sú skutoční – dajte im to, čo skutočne potrebujú.